10 نکته که باید برای برنامه ریزی درسی به آنها دقت کنیم
10 نکته که باید برای برنامه ریزی درسی به آنها دقت کنیم
نوشته شده : تیم مدیریت فرامکتب
چهارشنبه 22 بهمن 1399 | ساعت 05:11

همه ما میدانیم که برنامه ریزی از اصلی ترین موارد پیش نیاز برای همه کارهاست. در این مقاله ما سعی داریم مواردی که برای داشتن یک برنامه ریزی دقیق و کامل درسی به آنها احتیاج داریم را به شما آموزش دهیم و امیدواریم که مفید و قابل استفاده باشد:  

1- برنامه تان را به طور دقیق بنویسید:
برنامه خود را مکتوب کنیم چرا که نوشتن،ذهن را وادار می‌کند که باید به آن چیزی که نوشته ای عمل کنی. بنویسید تا اتفاق بیفتد.
2- برنامه کوتاه مدت و بلند مدت داشته باشید:
یعنی باید بدانید قرار است دقیقاً درهرروزی چه کار کنید و در بلند مدت (مثلاً در یک هفته آینده، یک ماه آینده، یک سال آینده و…) به چه هدفی برسید. 
3- زمانی که برای درس خواندن دارید را دقیق پیدا کنید:
قبل از اینکه برنامه خود را به طور کامل مشخص کنید ببینید اصلاً در طول روز چقدر زمان دارید و چقدر می‌توانید برای مطالعه درس زمان صرف کنید؟همچنین ساعتی را انتخاب کنید که انرژی و انگیزه بیشتری برای درس خواندن دارید. مثلاً برخی از دانش آموزان و کنکوری‌ها مطالب را شب بهتر متوجه می‌شود و گروهی دیگر در صبح‌ها.

4-  منابع و میزان مطالعه هردرس را مشخص کنید:
تمامی درس های خود را بررسی کرده و ببینید هر کدام نیاز به چقدر مطالعه دارند.اینگونه بهتر می توانید اولویت ها را مشخص کنید.در صورتی که این کاررا انجام ندهید ممکن است طوری برنامه خود را بچینید که در یک روز چندین درس سخت و پر فشار در کنار هم قرار بگیرند. این گونه قطعاً نه تنها نتیجه خوبی نخواهید گرفت، بلکه از برنامه ریزی هم به کلی دل زده خواهید شد!
5- برنامه خود را فشرده نکنید:
این نوع برنامه‌ریزی، بیشترین کاررا دارد اما قطعاً کیفیت پایینی خواهد داشت. پس سعی نکنید در برنامه های روزانه خود تمام کارهای عقب افتاده و یا آینده خود را هم بگنجانید و برنامه ریزی را برای خود مانند غولی بزرگ تبدیل کنید!
6- برای شروع از دروس آسان شروع کنید:
ممکن است یک نفر درس ریاضی برایش آسان باشد و دیگری درس دینی. فرقی نمی‌کند کدام درس را بیشتر دوست دارید و یا برایتان آسان تر است؛ بلکه مهم این است که فقط درس خواندن را طوری شروع کنید که در همان ابتدا خسته نشوید. 
7- بیش از حد روی یک درس زمان نگذارید:
  در درس خواندن خود مدیریت زمان داشته باشید. برخی از دانش آموزان یا دانشجویان ابتدا درس را با قدرت شروع می کنند اما آن قدر آن را طول می دهند که در نهایت به مباحث اصلی و دروس سخت‌تر نمی‌رسند و نمی توانند آن ها را مطالعه کنند. در نتیجه نتایج خوبی هم نمی گیرند!
8- درست کردن جدول برنامه ریزی:
یکی از بهترین راه ها برای برنامه ریزی مناسب هم، استفاده از چک لیست و یک نوع برنامه خاص می باشد که شما را هر روز، گام به گام به انجام کارهای روزانه نزدیک تر کند.
9- برنامه خود را بعد از مدتی بررسی کنید:
یکی از مهم ترین ویژگی های افراد موفق این است که بعد از اینکه هر کاری را انجام می دهند، می بینند که آیا انجام این کار برایشان ثمربخش بوده یا خیر؟اگر ثمربخش بوده قطعاً آن را ادامه خواهند داد.شماهم بعد از این که برنامه ریزی درسی خود را انجام دادید و چند روزی آن را امتحان کردید ببینید آیا پیشرفت تحصیلی برای شما ایجاد شده یا خیر؟ اگر هیچ نقطه مثبتی درون شما به وجود نیامده بود، حتماً این نوع برنامه خود را عوض کنید.
10- در برنامه خود حتما تست زدن را قرار دهید و زمانی را صرف آزمون آنلاین کنید.
 

ثبت نظر
نام ونام خانوادگی
شماره تلفن همراه
متن پیام
نظری برای نمایش وجود ندارد
boy-behind-desk
ارتباطی سریع تر و آسان تر
دانلود اپلیکیشن فرامکتب