طرح درس چیست؟ چطور تهیه و اجرا می شود ؟
طرح درس چیست؟ چطور تهیه و اجرا می شود ؟
نوشته شده : تیم مدیریت فرامکتب
شنبه 02 اسفند 1399 | ساعت 17:12

کاربرد طرح درس و انواع آن

 

مقدمه ای بر طرح درس

طرح درس یک چارچوب و برنامه ریزی از قبل تعیین شده ای برای ارائه درس می باشد. در واقع این برنامه به عنوان نقشه راه و مسیر، فرد را در جهت ارائه مطالب خود راهنمایی می کند. و اجازه نمی دهد از مسیر منحرف،  و به مطالب غیر مرتبط بپردازد. اصولا اساتید و معلمان برای آموزش های خود از آن استفاده می کنند. هدف از آن این است که آموزش هدفمندانه و با نظم پیش رود. همچنین این روش را برای افرادی که توانایی ارائه محتوایی را به صورت فی البداهه ندارند، توصیه می شود. چرا که به شما اجازه تفکر، اندیشیدن در خصوص موضوع و جمع بندی مطالب را از پیش می دهد. که منجر به تسلط شما بر مباحث و به تبع آن ارائه آموزش بهتر خواهد شد.

 همچنین داشتن یک برنامه اصولی  باعث انتخاب و سازماندهی روش های تدریس و فعالیت های یادگیری مناسب با توجه به هدف ها و محتوای درس می شود. امکان پیش بینی مشکلات احتمالی در جریان تدریس و ارائه راه حل های مناسب برای رفع آنها و صرفه جویی در وقت را ایجاد می کند. به علاوه فرصت استفاده مجدد از طرح درس های تهیه شده در  تدریس های بعدی را به معلم و سایر همکاران می دهد که از طرح های یکدیگر استفاده کنند. حتی می توان به عنوان ایجاد فرصت برای مدیران و کارشناسان آموزشی برای ارزشیابی مناسب از کار معلمان از آن استفاده کرد. بنابراین داشتن یک طرح درسی می تواند باعث افزایش سطح کیفی آموزش در تمام مقاطع آموزشی شود.

طرح درس

برای مشاهده نمونه طرح درس های  روزانه پایه ی دبستان کلیک کنید.

 

 

فواید استفاده از طرح درس

زمانی که براساس یک برنامه قبلی درسی طراحی شده باشد، زمان بیشتری را برای غنی سازی و پردازش اطلاعات در اختیار معلم قرار می دهد. فرصتی برای بررسی بخش های مختلف کتاب، بخش بندی، طرح سوالات مرتبط جهت خود آزمایی دانش آموزان می دهد. در نتیجه آموزش بر اساس چارچوب از پیش تعیین شده ای شکل می گیرد که زمانی صرف تفکر، پردازش محتوا و هم چنین پیش بینی موارد قابل بحث و مشکلات احتمالی دانش آموزان شده است. در خلال آماده سازی طرح، معلم بر مباحث تسلط پیدا می کند.

همچنین این برنامه آموزشی باعث می شود که تمامی مباحث به ترتیب توالی پشت سر هم ارائه شود. به عبارتی مطالب قدم به قدم، یکی بعد از دیگری بر اساس اهمیت و ضرورت آموزش داده شود. که این مهم برای دروس پایه امر مهم و حیاتی است چرا که یادگیری دیگر دروس مرتبط وابسته به دروس پایه می باشد. که در اینجا طرح درس ها به آموزگاران فرصتی برای سنجش مطالب پایه ارائه شده دانش آموزان می دهد. 

طرح درس های متفاوتی، برای مقاصد مختلف وجود دارد. که معلمان با داشتن هر هدفی  می توانند از آن استفاده کنند. هر معلمی می تواند با توجه به سبک و سیاق نحوه آموزش خود، حتی متناسب با موضوعات متفاوتی که درس می دهد، از انواع متفاوت و متنوع طرح های درسی که در ادامه به آن ها می پردازیم، استفاده کند. بنابراین این ابزار آموزشی نوین تمامی سبک و سلیقه ها را پوشش می دهد. طرح درس های روزانه، ماهانه و حتی سالانه که هر یک از آنان دارای جزئیات و چشم انداز متفاوتی است.

 

انواع طرح درس

تاثیر طرح درس بر یادگیری دانش آموزان

دلیل عمده ای که معلمان از طرح درس استفاده می کنند ارتقا کیفی سطح دانش آموزان است. چرا که برای این مهم بتوانند تمامی عناصر تاثیرگذار بر یادگیری دانش آموزان را در طرح لحاظ نموده تا بتوانند کنترل بیشتری بر عوامل موثر داشته باشند. زمانی که نظم و انضباط بر فرآیند آموزشی حکم فرماست، مدیریت بهتری هم بر مباحث و موارد آموزشی خواهد بود. با تسلط بیشتر آموزگار بر مدیریت و کنترل آموزش ها، مباحث و تمامی مسائل مرتبط با دانش آموزان، کیفیت دانش کلاس هم بیشتر خواهد شد. با این وجود، اعتماد به نفس دانش آموزان و همچنین عملکرد شان با مرور زمان بیشتر خواهد شد.

بر اساس علم روانشناسی، اعتماد به نفس یکی از فاکتورهای حیاتی تاثیرگذار بر یادگیری بهتر می باشد. حتی امروزه در سیستم های آموزشی روز دنیا از معلمان خواسته شده تا برای افزایش بهره وری از آموزش های مدارس،  بر اعتماد به نفس دانش آموزان متمرکز شوند. تشویق، جایزه ها، تعریف و تمجید از دانشجویان همگی برای افزایش اعتماد به نفس آنان می باشد، مخصوصا برای آموزش های مقاطع ابتدایی.

 

تاثیر طرح درس بر یادگیری دانش آموزان

انواع طرح درس

طرح درس دارای انواع مختلفی است. افراد با توجه به هدف و نوع آموزش خود می توانند از مدل های متفاوتی که در ذیل به آن پرداخته شده، استفاده کنند.

طرح درس روزانه: برنامه ای روزانه می باشد که محتوای آموزشی در یک روز را مشخص می کند. در این نوع برنامه ریزی اصولا جزئیات بیشتری مد نظر قرار می گیرد.  سنجش موارد موثر بر آموزش، دقیق تر سنجیده می شود. این نوع طرح درس می تواند موجب افزایش سطح کیفی آموزش ها شود. اما در کنار این الگو مدل های دیگری می باشد که در سطح جزئیات و اهداف  آن تفاوت هایی نسبت به برنامه روزانه دارد.

طرح درس ماهانه: برای هدف های آموزشی در طول یک ماه استفاده می شود که طبیعتا نیازمند یک چشم انداز کلی تر نسبت به روزانه است.

طرح درس سالانه: در این الگو, قبل از شروع سال تحصیلی به بررسی همه جانبه و کلی از جنبه های متفاوت توسط معلم پرداخته می شود. برای آماده سازی طرح درس، فرد باید به فاکتورهای مهمی که در ادامه در قالب سوال مطرح می شود، برای برنامه یک ساله بپردازد.

  • حجم مطالب چقدر است؟( تعداد صفحات کتاب)
  • تعیین تعداد جلساتی که مطالب ارائه شود.
  •  تعیین تعداد کل جلسات
  • آماده سازی امکانات برای آموزش مورد نظر
  • تعیین اهداف آموزشی

 

انواع طرح درس

 

با توجه به آنچه که در این مقاله گفته شد، هر امری که با برنامه ریزی از قبل انجام شود دارای بیشترین تاثیر، نظم و هماهنگی خواهد بود. در حیطه آموزشی هم زمانی که با برنامه ریزی قبلی پیش رویم، می توان سطح کیفی آموزش را ارتقا دهیم. بر اوضاع و احوال احتمالی در آینده تسلط پیدا می کنیم و می توانیم نتایج دلخواه را که از قبل برای آن برنامه ریزی انجام شده، به دست آورد. تنها با استفاده از یک طرح درس آموزشی که تمامی فاکتورهای مورد نیاز را از قبل برنامه ریزی و پیش بینی کرده، می توان آموزش غنی تری را به جویندگان علم و دانش ارائه داد.

ثبت نظر
نام ونام خانوادگی
شماره تلفن همراه
متن پیام
نظری برای نمایش وجود ندارد
boy-behind-desk
ارتباطی سریع تر و آسان تر
دانلود اپلیکیشن فرامکتب